Kontakt

 

SEO i Multicase

Søkemotoroptimalisering i Multicase nettbutikkløsning

Multicase nettbutikkløsning har mange SEO-funksjoner innebygd i løsningen.
SEO-optimalisering av nettbutikken er et kontinuerlig arbeid hvor vårt hovedfokus
er å sørge for en teknisk optimal løsning og spre kunnskap om hvordan dette
kan utnyttes best mulig til våre brukere. 

 

Videre er ofte den største utfordringen å lage godt redaksjonelt innhold.
Her har våre kunder gode forutsetninger for å lykkes siden de sitter på mye god kunnskap
om sine produkter og kunder. For enkelte kan det også være en god løsning å få hjelp av en tredjepart
til å utarbeide gode SEO-strategier og sette dem ut i live.

 

Teknisk SEO i Multicase

Søkemotoroptimalisering er et stort og komplekst fagområde med mange viktige temaer. Vårt hovedfokus som systemleverandør er å lage den beste tekniske løsningen, spre kunnskap om hvordan brukerne kan utnytte denne best mulig og fremheve viktigheten av godt innhold. Dette jobbes det kontinuerlig med og vi mener dette er fundamentalt for å kunne gjøre god søkemotoroptimalisering.

 

Titletags, metabeskrivelser og url'er

Google er verdens mest brukte søkemotor og mye av utviklingen av Multicase nettbutikkløsning er således fokusert på å tilpasse seg deres retningslinjer og algoritmer.


I tillegg til å lage godt innhold fordrer også grunnleggende søkemotoroptimalisering full kontroll over titletag, metabeskrivelse og url’er. Eksempelet under viser hva dette er i Google-søk.  


Titletag, eller tittelen om du vil, er den teksten som vises som overskriften i et søkeresultat. Du finner den samme teksten igjen som tittelen i fanen på browservinduet ditt.

 

Tittelen er svært viktig og har to hovedfunksjoner:

  •  Skal få potensielle kunder til å klikke på linken og
  •  Skal fortelle Google hva nettsiden inneholder.  

Metabeskrivelsen er en kort oppsummering på maks 150 tegn som skal fortelle mer om hva man kan forvente å finne på landingssiden. Dette er deres mulighet til å selge inn lenken til brukerne av søkemotorene.

Url’en eller nettstedsadressen, også viktig og den skal være lesbar og forståelig for mennesker. Denne er med på å fremheve nøkkelordene og hva siden handler om.

 

Titletags, metabeskrivelser og url'er i Multicase nettbutikkløsning

I Multicase nettbutikkløsning har du full kontroll over denne informasjonen, og sammen med innholdet på siden er du godt rustet til å kunne lage en rød tråd med fokus på de fraser og nøkkelord som du har kommet frem til som en del av din søkemotorstrategi.

 

For nettbutikker er det selvsagt svært viktig at alle produktinfosidene er søkemotoroptimalisert. I Multicase har vi full automatikk i forhold til dette i nettbutikkløsningen. All produktinformasjon registreres én gang i forretningssystemet. Titletag og metabeskrivelser er egne felt som kan fylles ut der om du ønsker detaljert kontroll over denne informasjonen.
Produktinformasjon fra forretningssystemet speiles ut i nettbutikken og publiseres automatisk med SEO-optimalisert oppsett, inkludert title tag, metabeskrivelse, url, og med H1, H2-tagger på produkttitler mm. Justering og tilpasninger er mulig for å optimalisere ytterligere.

 

Nettbutikkløsningen tilrettelegger godt for å kunne lage interessant innhold for både potensielle kunder og brukere, både kommersielt og redaksjonelt. Kommuniserer du godt med kundene og brukerne dine gjennom nettbutikken skaper du også god søkemotoroptimalisering. Det redaksjonelle innholdet kan enkelt kombineres med kommersielt innhold som annonser og kampanjer, og nettopp denne kombinasjonen er en av de store styrkene i nettbutikkløsningen, både med tanke på søkemotoroptimalisering og som et salgsfremmende verktøy.

 

Unngå kannibalisering med bruk av unike url'er

Hvis for eksempel et produkt eksisterer under flere forskjellige kategorier vil mange løsninger gi forskjellige url’er til samme produkt for hver kategori. Da vil Google se på disse sidene som unike sider med likt innhold. Siden det er samme produkt, vil sidene vil begynne å konkurrere med hverandre. Hver av disse sidene vil da få en dårligere rangering enn om Google hadde tolket de som en unik side.

 

I Multicase nettbutikk vil et produkt alltid bare få en unik url uansett hvordan man navigerer seg frem til produktet, være seg gjennom flere produktkategorier, annonser eller søk.

 

Websidekoden

Google er opptatt av og stiller krav til at nettsider følger de til enhver tid gjeldende standarder. I tillegg stiller Google også krav til at nettsidene er raske.

Koden til Multicase nettbutikkløsning verifiseres mot de gjeldende standarder og optimaliseres for best mulig ytelse. Vi gjør også noen spesialtilpasninger for å presentere sidene mest mulig optimalt for Googles indekseringsverktøy. Dette sikrer best mulig oppleve og ytelse for både Google og brukere.

 

Responsivt design - mobile first

Multicase nettbutikkløsning har et responsivt design noe som betyr at innholdet automatisk tilpasses den skjermstørrelsen man benytter. Dette er viktig for SEO ettersom Google jobber etter prinsippet om «mobile first», det vil si at nettbutikker og nettsider som er tilpasset mobil rangeres høyere enn de som ikke gjør det.

 

Sitemap.xml

For å sikre at søkemotorene indekserer alle sider på nettbutikken kan man presentere en innholdsfortegnelse over alle sider i form av en sitemap.xml fil. Dette er standard funksjonalitet.

 

Automatisk søkemotoroptimalisering av produktbilder

Alle produktbilder blir automatisk søkemotoroptimalisert, dette inkluderer filnavnet på bildet, størrelse på bildet og alternativ tekst som brukes til indekseringen av bildene.

 

Responsivt design - mobile first

Multicase nettbutikkløsning har et responsivt design noe som betyr at innholdet automatisk tilpasses den skjermstørrelsen man benytter. Dette er viktig for SEO ettersom Google jobber etter prinsippet om «mobile first», det vil si at nettbutikker og nettsider som er tilpasset mobil rangeres høyere enn de som ikke gjør det.

 

Sitemap.xml

For å sikre at søkemotorene indekserer alle sider på nettbutikken kan man presentere en innholdsfortegnelse over alle sider i form av en sitemap.xml fil. Dette er standard funksjonalitet.

 

Automatisk søkemotoroptimalisering av produktbilder

Alle produktbilder blir automatisk søkemotoroptimalisert, dette inkluderer filnavnet på bildet, størrelse på bildet og alternativ tekst som brukes til indekseringen av bildene.

 

Integrasjon med Google-verktøy

I Multicase nettbutikkløsning har vi selvsagt lagt til rette for integrasjoner med Google-verktøy som eksempelvis Google Analytics, Google Tag Manager, Google Merchant Center, Google Search Console mm.

 

Les mer: Google Merchant Center - nyttig verktøy for mersalg!

 

 

 

 

Multicase nettbutikkløsning er god på teknisk SEO

- resten er opp til deg!


Det vi kan kalle «teknisk SEO», altså alt rundt struktur, oppbygning, url’er, bildebehandling o.l.
er Multicase nettbutikkløsning svært god på. Dette er et område det jobbes kontinuerlig med.
Velger du Multicase så kan du med andre ord være trygg på at dette er på plass.
Teknisk SEO testet av uavhengige eksperter

 

Multicase har latt SEO-spesialistene i Findability AS teste nettbutikkløsningen
nettopp fordi vi ønsket en evaluering av løsningen vår og eventuelt avdekke mangler eller feil.
Findability ved SEO-ekspert Roar Eriksen gjorde en grundig analyse av nettbutikken til en av våre større
kunder med svært mange varelinjer. Konklusjonen deres var at Multicase nettbutikk har svært god
teknisk løsning og utmerkede muligheter og funksjoner for søkemotoroptimalisering.
Løsningene Multicase har laget er svært tilfredsstillende.

 

"Multicase leverer en av de beste nettbutikkplattformene
når det gjelder SEO jeg har jobbet med."

- Roar Eriksen, Seniorrådgiver Findability AS


 

Kunnskap om SEO åpner dører

Det tekniske aspektet er likevel bare grunnmuren i søkemotoroptimaliseringen.
Skal man lykkes med å få god synlighet i søketreff så må man også selv jobbe målbevisst med dette.
Her er kunnskap om SEO og hvordan ting henger sammen essensielt.  

 

Multicase er behjelpelige med kursing i bruk av verktøyene i nettbutikkløsningen
slik at våre kunder kan øke sin kunnskap på dette området.

 
Innhold er nøkkelen

Skal man derimot virkelige få god synlighet på de viktigste nøkkelordene og frasene for din nettbutikk,
så er innhold nøkkelen. Kombinasjonen av kommersielt og redaksjonelt innhold i nettbutikken
vil være med på å virkelige løfte synligheten om man gjør ting riktig.

 

Dette er også en av de mer tidkrevende tingene å jobbe med. SEO-ekspertene i Findability er ikke i tvil
– her er det mye å vinne og de anbefaler alle nettbutikker å ha en egen blogg.

 

Les mer: 5 tips til god SEO

 

– Alle nettsteder og nettbutikker bør ha en egen blogg, forteller rådgiver
i Findability, Stian Svensson Hexeberg. Det er flere grunner til dette, men hovedgrunnen
er at det er et fantastisk verktøy for å nå kunden i ulike stadier i kjøpsprosessen.
Veldig mange finner leverandører gjennom søkemønstre som “hvordan skal man….”, “hvorfor bør man”,
“hva bør jeg kjøpe hvis” etc. Dette er perfekte titler på typiske blogginnlegg.
Vi anbefaler at man setter seg ned og stiller seg spørsmålet:
Hvilke spørsmål stiller vår kunde seg når den er ute etter våre tjenester?