Kontakt

 

Google Merchant Center - nyttig verktøy for mersalg

 

Google Merchant Center er et verktøy du kan bruke til å laste opp butikk- og produktinformasjon
til Google og gjøre den tilgjengelig på Google Shopping og andre Google-tjenester.
Dette kan være en fin måte øke salget på. Multicase kan levere integrasjon mot
Google Merchant Center og andre Google applikasjoner.

 

Fordelene med Google Merchant Center er flere:

 

 

Mer trafikk

Mange bedrifter oppnår betydelig høyere klikkfrekvens (CTR) med Shopping-annonser sammenlignet med tekstannonser med tilsvarende plassering i Google Shopping søk. Enkelte annonsører har opplevd tredobling av klikkfrekvensen.

 

Bedre kvalifiserte potensielle kunder

Som selger kan du øke kvaliteten på de potensielle kundene ved å vise produktinformasjonen direkte i annonsene. På den måten kan kundene ta mer veloverveide beslutninger.og sannsynligheten for at kundene kjøper noe på nettstedet ditt øker.

Hvis Sara søker på Google etter «akvarium», kan hun se Shopping-annonser fra bedrifter som selger akvarier. Hun ser hvilket akvarium som passer for henne ved å se på bildene. Samtidig forteller prisen henne om akvariet er innenfor budsjettet hennes. Når Sara klikker på annonsen, har hun altså god oversikt over produktet og hva det koster, slik at hun befinner seg lenger ned i kjøpetrakten enn den gjennomsnittlige brukeren på nettet.

 

 

 

Enkel, butikkfokusert kampanje- administrasjon

I stedet for søkeord er Shopping- annonsene basert på produktattributter du angir i Merchant Center-datastrømmen din for å vise annonsene ved relevante søk. Du kan bla deg gjennom produktbeholdningen direkte i AdWords og opprette produktgrupper for varene du ønsker å by på. I tillegg tilbyr Multicase flere muligheter i forbindelse med manipulering av XML-feeden, som eksempelvis kun liste ut produkter som koster mer enn 50 kr, eksludere produkter basert på attributter o.l.

Større rekkevidde

Flere av Shopping-annonsene kan bli vist for et gitt kundesøk, og en Shopping-annonse og en tekstannonse kan også bli vist samtidig, dersom de er relevante. På denne måten kan du doble rekkevidden for et søk.

 

Effektiv rapportering

Se resultatene for produktene med detaljnivået du ønsker. Du kan f.eks se hvor mange klikk en bestemt vare har oppnådd ved å filtrere produktvisningen uten å måtte opprette en ny produktgruppe. Med referansemålingsdata får du oversikt over konkurransesituasjonen. Ved hjelp av visningsandelsdata og budsimulatoren kan du identifisere vekstmuligheter.

 

Hvordan komme i gang med Google Merchant Center

  • Opprett en AdWords og Google Merchant Center konto
  • Snakk med Multicase. Man trenger følgende moduler
  • Google Tag Manager
  • Google Merchant Center
  • Bestemme produktutvalget i Google Merchant Center feeden. Det er avgjørende både for trafikkpotensialet, klikkratene, klikkprisene og konverteringen at produktfeeden er laget spesielt til Google-søk.

Verktøy for mersalg

 

Google Shopping

Søketjeneste som lar brukere søke og sammenligne produkter basert på Google Merchant Center sitt produktinvetar.

 
Google Shopping Ads / Produktoppføringsannonser

    Annonser som vises gjennom AdWords-nettverket. Disse vises enten til høyre eller i toppen av Google-søk.

    Annonsene vises med bilde, tekst og pris ulikt vanlige AdWords tekstannonser. Metadata hentes fra Google Merchant Center-feeden.

    Tradisjonelt høyere konverteringsrate og lavere CPA (Cost per Aquisition)