Norwegian Concept med eksportambisjoner

Tekstil har alltid vært kjernen for Norwegian Concept AS. Siden etableringen i 2006 har både porteføljen og salgskanalene utvidet seg betraktelig. En slik utvikling og satsning krever et godt forretningssystem i bakkant, spesielt når ambisjonene nå går mot økt eksport.

På knappe 15 år har Kristiansand-bedriften Norwegian Concept AS vokst til å bli et konsern med en årlig omsetning på rundt 200 millioner. Kjerneområdet er tekstil til sport og fritid, hvor merket Twentyfour står for den største andelen av omsetningen. Med årene har horisonten blitt utvidet og selskapet tilbyr nå også klær til barn gjennom Gullkorn Design. Kolleksjonen fra tidligere snowboardkjører Daniel Franck er også i Norwegian Concept AS sin portefølje.

Bedriften har 35 ansatte, nesten alle i Kristiansand. Alle funksjoner i Kristiansand samt Showroom er samlet på 4000 m2 hvorav 3300 av disse huser de opp mot 6000 varelinjene bedriften fører. Bedriften har også showroom sentralt i Oslo hvor alle merkene blir utstilt. Alle produkter er designet og utviklet av selskapets designere og produsert i Asia, hovedsakelig fra Kina.

Satsning på netthandel

– I starten var det ganske rett frem, forteller daglig leder Tom Erik Mykjåland. – Produktene våre ble primært solgt via sportsforhandlere. Det var veldig tradisjonelt og enkelt. Etter hvert startet vi opp vår egen forhandlerportal på nett, og fikk dermed et nytt medium å forholde oss til.


Norwegian Concept AS så tidlig muligheter i netthandel, også utover forhandlerportalen. – Det er jo en gang slik at ingen forhandlere tar inn hele kolleksjoner, medgir Mykjåland. – Vi ønsket derfor å kunne tilby sluttbrukere innsyn i alle våre varer gjennom egne nettbutikker.

 

Sømløs integrasjon

En satsning på nettsalg gjorde at behovet for en god netthandelsplattform meldte seg. Samtidig begynte også Norwegian Concept AS å merke at det eksisterende forretningssystemet hadde sine begrensninger.

 

 

 

 

 

"Det som ble avgjørende for oss var den sømløse integrasjonen

mellom forretningssystemet og netthandel."

 

 

– Ved oppstart benyttet vi Visma Global, forteller Tom Erik. Vi merket allerede etter få år at dette systemet ikke var spesialisert for det vi driver med, nemlig varehandel. Bedriften var i vekst, og vi satte i økene grad ansatte til å gjøre oppgaver systemet ikke klarte å løse. Dette ble både tungvint og gjorde oss svært personavhengige.


I 2009 startet Norwegian Concept AS jakten på et nytt forretningssystem. Multicase kom tidlig med i vurderingen.


– Det som ble avgjørende for oss den gangen var den sømløse integrasjonen mellom forretningssystem og netthandel, innrømmer Mykjåland. – Netthandel var et satsningsområde for oss. I Multicase speiles informasjonen i forretningssystemet ut i nettbutikken, noe som er svært tidsbesparende. Vi trenger kun å legge inn informasjon én gang.


I dag har Norwegian Concept AS egne nettbutikker for både Twentyfour, Gullkorn Design og Daniel Franck i tillegg til forhandlerportalen. Vedlikeholdet av disse er enkelt i Multicase.

 

 

"I Multicase speiles informasjonen i forretningssystemet ut i nettbutikken.
Vi trenger kun å legge inn informasjon én gang, og sparer mye tid."

 

 

 

 

 

Referanser