20 år med Multicase som forretningssystem
Bak store endringer ligger små forbedringer over tid. I denne artikkelen forteller Adeptor om hvorfor de har holdt fast med Multicase i to tiår.
2004 var året da Hellas vant europamesterskapet i fotball på mirakuløst vis. I USA endte en intens valgkamp med at George Bush vant presidentkampen mot John Kerry, som da kunne innta det hvite hus for andre gang. Youtube ble grunnlagt, Facebook lansert og Gmail så dagens lys.
På samme tid valgte Adeptor å benytte seg av Multicase. Det var starten på en formidabel reise som så langt har vart i to tiår, hvor vi har fått være med det bergensbaserte selskapet gjennom fisjoner og fusjoner, navneendringer og geografisk ekspansjon.
I anledning 20 års jubileet har vi tatt en prat med Sigbjørn Stangeland og Astri Vold Amdal i Adeptor for å høre hvorfor de har valgt å holde fast med Multicase i så lang tid.
Les også: Ni år med samarbeid – ni år med oppetid
Et stabilt hjerte i virksomheten
Adeptor importerer og distribuerer industrielle produkter til en kundebase som er avhengig av å få produktene på rett sted til rett tid. Kundene deres er både offshore og onshore, tett på kritisk infrastruktur. Med det som bakteppe er det ingen underdrivelse å hevde at forretningssystemet spiller en avgjørende rolle i hverdagen.
– Multicase er hjertet i virksomheten vår. Får vi nedetid er det helt krise for oss, sier Sigbjørn Stangeland, kommersiell leder i Adeptor.
Det teknologiske landskapet har endret seg drastisk siden Adeptor tok i bruk Multicase for første gang, men behovene er ofte de samme. For Adeptor har stabilitet alltid vært kritisk, og Sigbjørn kan fortelle at han aldri har opplevd nedetid siden han startet i bedriften for 12 år siden.
– Det har aldri vært noen hiccups, og vi får alltid den støtten vi trenger. For eksempel flyttet vi den fysiske serveren to ganger før vi gikk over på skybasert løsning. Multicase har alltid vært på ballen og holdt oss i hånden.
Små forbedringer hele veien
Sett utenfra er det liten tvil om at Adeptor har hatt en spennende og omfangsrik reise. En start-up ble til en markedsleder som har begitt seg inn i det svenske markedet. På veien har de fusjonert og fisjonert, og manøvrert seg gjennom markedets oppgangssykler og nedgangstider. Men bak de store endringene handler det om de små forbedringene, spesielt i systemet.
– Jeg tror egentlig at reisen har handlet om de små tingene som har blitt bedre over tid. Det har handlet om å gjøre alt mer effektivt, enten det er snakk om faktura eller riktig informasjon til kunder. Vi strever alltid etter å bli bedre, og å få bort så mange manuelle prosesser som mulig, sier Sigbjørn.
Les også: Vil du vite mer om fordelene med å bruke Multicase forretningssystem og nettbutikk?
Astri skyter inn et nylig eksempel på en slik forbedring. Som leder for kvalitetsstyring og kundeservice, sitter hun tett på ulike deler av systemet.
– Vi kommer ofte med innspill til Multicase om vi kan gjøre sånn eller sånn. For eksempel endret vi ordrebekreftelsesmalen for et par år siden, og det er et typisk eksempel på de småforbedringene som øker kvaliteten i det vi gjør.
Betyr mye i hverdagen
Om du selv jobber i en B2B-varehandelsbedrift, kjenner du sikkert på at det blir mye rutinearbeid i en hektisk hverdag. Da er det ikke engang sikkert at du tenker over hvor mye små forbedringer kan påvirke dagene. Astri forteller at det ofte er de små tingene som betyr mest, og bruker et eksempel som mange ikke engang kjenner til er mulig.
– Jeg er veldig glad i innkjøpsbiten av Multicase. Når behovet kommer, trenger jeg ikke engang tenke på hva jeg skal kjøpe. Det ligger allerede inne, og det er veldig fint, sier hun.
Astri forteller også at hun er veldig fornøyd med rapporteringen hun får via Multicase. En gang i året har Adeptor et møte med leverandørene hvor hun trenger gode rapporter.
– Vi viser leverandørene hvordan trenden har vært hos dem de siste årene, og da henter vi mye ut av Multicase. Der er systemet godt, påpeker hun.
– Jeg tror ikke at det finnes så mange alternativer uten å gå over på noe mer komplekst. Vi bruker en
del andre systemer også, som økonomi og CRM, men det har ikke vært noen utfordringer å løse med integrasjoner så langt.
Sigbjørn Stangeland, kommersiell leder i Adeptor
Det finnes få alternativer
Å holde fast ved et system i 20 år er langt fra hverdagskost. Sigbjørn forteller at det er mange grunner til at det er slik, men at det i bunn og grunn er ganske enkelt: Systemet fungerer, og de får det de trenger.
– Multicase er et fleksibelt system, hvor vareflyt fungerer veldig godt. Da vi ekspanderte til Sverige fikk vi nye utfordringer, spesielt med tanke på svensk momsregistrering og svensk webshop. Vi var avhengig at alle prosesser fungerte som de skulle og alt løste seg via eksisterende Multicase løsning.
Dersom Adeptor mot formodning skulle byttet system, forteller Sigbjørn at de ville hatt et problem
med å finne et tilsvarende alternativ. Totalpakken de har i dag med komplett forretningssystem og webshop er vanskelig å matche.
– Jeg tror ikke at det finnes så mange alternativer uten å gå over på noe mer komplekst. Vi bruker en
del andre systemer også, som økonomi og CRM, men det har ikke vært noen utfordringer å løse med integrasjoner så langt.
Vil du lære mer om Multicase?
Forretningssystemet vårt har håndtert logistikken til transaksjonsintensive netthandelsbedrifter i mer enn 25 år. Kombinert med nettbutikken vår har du nesten alt du trenger for å fortsette vekstreisen. Du kan lære mer om oss ved å følge med på nyhetsbrevet vårt på bunnen av denne siden. Her deler vi gode tips og triks som hjelper B2B-varehandelsbedrifter spare tid og penger.