Ni år med samarbeid – ni år med oppetid
Da Last_Mile bestemte seg for å satse mer på webshop for ni år siden, valgte de Multicase som plattform.
Nesten et tiår senere har de opplevd en betydelig vekst hvor kundene har blitt mer selvhjulpne.
Det de ikke har opplevd, derimot, er nedetid.
Se gründer og partner i Last_Mile, Mikael Reinskou, fortelle med sine egne ord i denne videoen.
Last_Mile er en klassisk B2B-varehandelsbedrift med en stor portefølje av tekniske produkter og løsninger for proffmarkedet. Samtidig er den Askerbaserte bedriften en noe uvanlig distributør som jobber tett med kundene gjennom alle fasene i et prosjekt, hvor deres unike kombinasjon av teoretisk og teknisk kompetanse kommer til sin rett.
Blant annet tilbyr de ulike løsninger som benyttes av bedrifter innenfor maritim sektor, vann og avløp, samferdsel, olje og gass – ja, samfunnskritisk infrastruktur, hvor det stilles høye krav til kvalitet, stabilitet og sikkerhet.
Da Last_Mile kom til oss for et drøyt tiår siden stod selskapet ved et veiskille. De hadde bestemt seg for å satse enda mer på netthandel. Utfordringen var at kundene stilte høyere krav til funksjonalitet i netthandelsløsningen, noe som ikke gikk an å få til i de gamle systemene. De måtte ut på jakt etter nye løsninger.
Vi har tatt en prat med medgründer og partner Mikael Reinskou for å høre mer om hvorfor de valgte oss – og hvorfor vi fortsatt jobber sammen.
Les også: Seks gode grunner til å velge Multicase
Behov for mer enn en webshop
Mikael forteller at opptakten til valget om å få nye systemer bar preg av å ha vært gjennom en betydelig utvikling. Markedet vokste raskt, de skulle ansette flere mennesker og de måtte utvide hele systemriggen. Dermed startet sonderingsjobben for å finne de riktige løsningene som kunne vokse med dem.
– Den gang var det veldig mange løsninger på markedet. Da var det slik at du gjerne fikk et skall hvor du måtte gjøre mye selv for å få systemet i gang, eller leie inn folk til å sette opp løsningene, forteller Mikael.
Da Last_Mile kom i kontakt med oss var de i utgangspunktet ute etter en ren netthandelsløsning. Gjennom flere samtaler over lengre tid, innså gründeren at de trengte noe mer enn bare en webshop for å lykkes med netthandel. Mye av magien skjer bak kulissene – i logistikken.
– Det ble klart for meg at vi måtte ha et ordentlig logistikksystem rundt en webshop for at det skulle bli bra. Det hadde ikke de andre leverandørene, sier han.
– Det ble klart for meg at vi måtte ha et ordentlig logistikksystem rundt en webshop for at det skulle bli bra. Det hadde ikke de andre leverandørene.
Mikael Reinskou, gründer og partner i Last_Mile.
Gjorde det mulig for kunden å løse sine egne problemer
Multicase tilbyr en pakke bestående av et forretningssystem (ERP) og en webshop, hvor nettopp logistikk og vareflyt står i fokus. Systemet er bygd for å automatisere mange av de daglige prosessene transaksjonsintensive varehandelsbedrifter er avhengige av – spesielt innenfor B2B-segmentet.
For Last_Mile som leverer teknisk komplekse løsninger har kundene et iboende informasjonsbehov også etter kjøpet, noe som tidligere resulterte i regelmessige telefoner til support. Dette endret seg etter at de startet med Multicase, hvor henvendelsene ble færre.
– Webshopen vår er også en produktkatalog hvor kunden kan finne alle manualer, brosjyrer og oppdateringer, sier han.
Som et resultat av at kunden kunne finne den informasjonen de trengte, forteller Mikael at kundene også ble mer selvhjulpne – som også er en fordel for kunden selv.
– Mange av de som trenger hjelp av oss er langt ute i felten, og når de kan laste ned manualene på PC eller telefon, kan de også ordne problemene selv der og da, sier han.
Ingen nedetid på ni år!
Et langvarig samarbeid tar deg med på en reise med mange høydepunkter. Last_Mile omsetter nå for godt over 100 millioner, og har blitt en godt etablert aktør i markedet. På veien har webshopen utviklet seg i takt med nye behov og ønsker. Mikael forteller at det da er en stor fordel å ha en norsk partner med norsk support.
– Veien til å utvikle og tilpasse løsningene er kort. Vi får ofte tak i dem som hadde utviklet plattformen, og vi opplever at Multicase er veldig interesserte i hvordan vi tenker og vil ha ting. Det er kjempeverdifullt for oss, sier han.
Selv om mye har skjedd gjennom de årene vi har jobbet sammen, er det fortsatt noe som alltid er like viktig. Nøkkelordet er stabilitet, og Mikael forteller at han er veldig fornøyd med hjelpen han har fått for å sikre at løsningen alltid er oppe.
– Vi har fulgt anbefalingene de har gitt oss, for eksempel ga de oss en kravspec da vi skulle investere i en ny server for at det skulle bli best mulig. Jeg kan ikke huske at vi har hatt noen sammenbrudd i systemet, og ingen nedetid på ni år, forteller gründeren.
Les også: Vil du vite mer om fordelene med å bruke Multicase forretningssystem og nettbutikk?
Mer enn et system
For oss i Multicase er det viktig at kundene får utnyttet systemet til det fulle, og vi legger vår ære i en fornøyd kunde. Mikael forteller at han er veldig fornøyd med oppfølgingen han har fått gjennom de siste ni årene, og legger til at han setter pris på de små tingene som mange ikke tenker på.
– Jeg vil trekke frem seminarene deres som kjempeverdifulle, for da møter du folk som jobber med plattformen og du får mange tips. I starten var jeg på alt som var av arrangementer hvor jeg lærte mye av andre brukere. Det var veldig bra, sier han, og legger til avslutningsvis:
– Multicase har gjort oss bedre.
Vil du lære mer om Multicase?
Forretningssystemet vårt har håndtert logistikken til transaksjonsintensive netthandelsbedrifter i mer enn 25 år. Kombinert med nettbutikken vår har du nesten alt du trenger for å fortsette vekstreisen. Du kan lære mer om oss ved å følge med på nyhetsbrevet vårt på bunnen av denne siden. Her deler vi gode tips og triks som hjelper B2B-varehandelsbedrifter spare tid og penger.