Kontakt

Scantrade

 

Scan Trade AS tilbyr tilpassede klubbshopper med unikt innhold og priser.

Historien om Scan Trade går nesten 30 år tilbake i tid og omhandler både bilstereo,  video- og musikkassetter før de fant sin nisje som klubbspesialist og Nordens største sportsgrossistfirma. I dag består Scan Trade Holding av selskapene Scan Trade AS, Scand Trade Scandinavia AB, Ramo AS og Sportus.no AS. Totalt omsetter de for rundt 435 millioner kroner.

 

scantrade

Fra hobbyimport til grossistkonsern

I 1989 flyttet bedriften til et 50 m2 lokale i Kristiansand. Den første katalogen ble trykket og distribuert. Bedriften fikk også agenturet på Quaser fotballsko og store butikker som Laksevåg Sport, Torshov Sport og Gresvig-kjeden ble kunder. I desember skiftet selskapet navn til Scan Trade AS. Omsetningen var da på 3,5 millioner og den første, faste ansatte var på plass.


I 1990 flyttet Scan Trade tilbake til Vennesla og hadde hele 400 m2 som de fem ansatte kunne boltre seg på. Et par år senere, i 1992, overtok de Umbro. – Det var nå den virkelig store veksten startet, forteller John Richard Dahl. Han har vært i bedriften i en årrekke, og har personlig erfart den rivende utviklingen.


– Det var først når denne merkevaren kom i hus at vi for alvor oppdaget at det var et stort udekket marked i klubbverden. Overraskende nok hadde ingen tatt det. Vi bestemte oss for at her skulle vi satse. 

 

Klubbspesialist

Og de lykkes. I 1997 fikk Scan Trade avtale med Norges Fotballforbund (NFF). Omsetningen hadde økt til 147 millioner. Innen 2000 var den oppe i 158 millioner kroner. Suksessen gjorde at de i 1998 flyttet igjen, denne gang til lokalene de fremdeles befinner seg i. Likevel trengte de snart mer plass. I 2004 ble det utvidet med en større lagerdel. Omsetningen var nå oppe i 210 millioner.

 

– I 2006 fikk vi også avtale med Norges Håndballforbund, forteller John Richard. Dette er en avtale som løper frem til 2021. Avtalen med NFF løp ut for to år siden, men vi har likevel et stort antall fotballklubber på kundelisten vår.  Veksten fortsatte, deriblant gjennom oppkjøp. I 2007 ble selskapet Ramo AS i Lørenskog kjøpt opp. Samme år ble selskapet We Fix AS som jobber med profileringsartikler etablert. Dette selskapet ble fusjonert med Scan Trade i år. 

 

–  Vi anser oss nå som en totalleverandør innen sport og profilering, opplyser Dahl.

Agentur, egenproduksjon og spesialdesign

Umbro er Scan Trade sin største og viktigste merkevare.  – Vi fører Umbro sin standardkolleksjon, og har i tillegg en egen designav- deling som lager egne kolleksjoner som produseres i Kina og markedsføres med Umbro-navnet. Dette utgjør den største andelen av salget, forteller John Richard. Nye klubbkolleksjoner lanseres annen hvert år og har en levetid på fire år. – Vi lager forøvrig spesialdesign ikke bare til sportsklubber, men også bedrifter.

 

Scan Trade er først og fremst et merkevarehus hvor merker går inn og ut. For tiden er merker som Scott, Outdoor Research, Thorlo, Proline, Lowa, Technica, Thermic og Blizzard noen av de merkene de fører. Proline er Scan Trade sin egen merkevare og de har også et samarbeid med Mizuno. 


Valg av Multicase

Scan Trade implementerte Multicase forretningssystem og netthandel i 2013. Fra 2001 hadde selskapet benyttet seg av ERP-systemet Movex.  – Vi kom til et punkt hvor vi enten måtte implementere en ny versjon av Movex eller se oss om etter noe annet, erindrer John Richard Dahl. Han var sentral i prosessen med systemskiftet, og kan fortelle at de gikk bredt ut og vurderte flere alternativer.


– Vi visste at vi ønsket å satse på netthandel. En sentral faktor for at valget til slutt falt på Multicase var at de har en sømløs integrasjon mot web. Dette sparer oss for veldig mye tid.


I tillegg er Multicase et standardsystem som kunne implementeres uten store forprosjekt og spesialtilpasninger. Vi fikk rett og slett alt vi trengte i en pakke.  I hvert fall nesten alt. Multicase manglet en ting som var essensielt for Scan Trade, nemlig støtte for klubbhåndteringen. – Dette ble en sentral del av prosjektet, forteller Dahl. Multicase var innstilt på at dette kunne løses, og de hadde rett. Vi kan ikke annet enn å si oss svært fornøyd med resultatet. 

 

Bike Shop

Tilpassede klubbshopper

I skrivende stund leverer Scan Trade klubbutstyr og drakter til fire Eliteserielag og omtrent halvparten av lagene i Obos-ligaen. Totalt har de utstyrsavtaler med over 700 klubber. Et sentralt hjelpemiddel for å yte god service for klubbene er domeneshop. Med domeneshop er det enkelt for Scan Trade å opprette egne klubbshopper på nett. 

 

– Løsningen er rett og slett genial, berømmer webansvarlig Jostein Løvdal. Med noen enkle grep kan vi kopiere innholdet fra en klubbshop og opprette en ny. Brukerne får se tilpasset produktutvalg og klubbspesifikke priser når de logger seg inn. Alt styres fra oss, og vi kan enkelt bruke det samme innholdet mange steder. Per i dag har vi rundt 40 aktive klubbshopper, men dette tallet vil garantert øke fremover.

 

Scan Trade og Multicase samarbeider kontinuerlig for å få på plass nye og forbedrede løsninger. – Vi fikk nylig på plass en funksjon for bestilling av drakter med trykk via nettbutikkene, forteller Løvdal. Bestiller kan legge inn eksempelvis initialer som blir med i bestillingen. Dette letter jobben vår ytterligere og er en god service for kundene.

 

Alt oppdateres ett sted

Løvdal kan dessuten ikke få lovprist koblingen mellom web og klient nok.


– Det er en enorm arbeidsbesparelse å kunne gjøre alle oppdateringer ett sted og se at det automatisk endrer seg i alle ledd.  Vi lager også en god del kataloger, og selv disse henter produktinformasjon direkte fra Multicase. Finner vi en feil er alt oppdatert ved noen få tastetrykk. Det gjør at vi virkelig får utnyttet systemet best mulig. Neste steg for oss er å bli enda bedre på CRM, forteller Løvdal. Scan Trade er allerede i god dialog med Multicase for ytterligere utvikling på dette området.

Lager

Et annet området som har merket stor forskjell etter implementeringen av Multicase, er logistikkprosessen.  – Scan Trade har hurtige leveranser fra lager i Norge. Logistikkflyten er derfor ekstremt viktig for oss. Det er ingen tvil om at vi har fått et system som har forbedret logistikkhåndteringen vår betydelig, medgir John Richard Dahl.

 

En som kan bekrefte dette er lager- sjef Geir Hansen.  – I snitt har vi 160 ordre per dag og omtrent 1310 ordrelinjer. Lageret er på 4500 m2 og huser totalt ca 14 000 varelinjer. På våren rundt starten av fotballsesongen øker det gjerne til opp mot 20 000.  Det er imidlertid store sesongsvingninger. – Til til tider så koker det her, medgir Hansen. Da er det nødvendig å ha et godt system i bakkant. Multicase har vært svært solid.  Alle tre er skjønt enige om at Scan Trade AS har gjort et klokt valg med Multicase. – Vi ser frem til fortsettelsen og ytterligere vekst, avslutter Dahl.

 

 

"Med Umbro startet veksten. Det var da vi oppdaget
et stort udekket marked i klubbverden."

 

 

 

"Koblingen mellom forretningssystemet og nettbutikken
er genial og enormt tidsbesparende."