Kontakt

ResponseNordic

 

Response Nordic AS - med Multicase som motor!

På Tiller utenfor Trondheim finner vi sportsgrossisten Response Nordic AS som har spesialisert seg på sykler og sykkelutstyr. Med fem års erfaring med Multicase som forretningssystem er daglig leder Odd Arne Steffensen ikke i tvil om at de har gjort et riktig valg.    

Beach Mountain AS ble etablert i 1992. Det er i dag et konsern som består av selskapene Beach Mountain AS, GYM2000 AS og Impulse Treningssenter AS. 

–  Beach Mountain AS driver hovedsakelig sykkelimport, forteller Steffensen. Vi var tidlig ute med import av elsykler og er Norges ledende leverandør innen dette segmentet med mange sterke merkevarer i porteføljen. Omsetningen i selskapet passerte i 2018 100 millioner og elsykkel-salget bidrar sterkt i miksen. 

BM Fitness og GYM2000 fusjonerte til ett selskap i 2018 og driver både import av internasjonale merker og produksjon av eget treningsutstyr på fabrikk i Vikersund. – GYM2000 er spesialisert på mer high-end treningsutstyr, gjerne laget på spesial-
bestilling. Blant annet er Forsvaret en av våre alle viktigste kunder, sier Odd Arne.

Response

Fra DOS til Multicase

Steffensen har vært i selskapet siden 2003. – I starten benyttet vi et DOS-basert ordresystem som ikke var spesielt brukervennlig. Deretter byttet vil til Mamut og ting ble mye bedre. På den tiden hadde vi ikke de store behovene for eksempelvis lagerstyring og var lenge godt fornøyd med systemet.

 

Etter hvert begynte imidlertid voksesmertene å gjøre seg gjeldende. – Dette var mye grunnet lagerhåndteringen, innrømmer Odd Arne. I sportsbransjen er det mye kolleksjoner inn og ut, og FIFO-problematikken førte med seg mye manuell jobb. I tillegg var elsykkel-salget i ferd med å ta av og ordreinngangen økte. Vi måtte gjøre noe.

 

Beach Mountain vurderte flere systemer, blant annet Visma og Microsoft Dynamics. Valget falt likevel på Multicase. – Med Multicase fikk vi en totalpakke som ble avgjørende for oss, spesielt med tanke på IT-behov, erindrer Odd Arne. Vi måtte ha noe vi kunne drifte selv.

 

Alt var likevel ikke helt på plass da valget skulle tas. – Vi har et litt komplisert oppsett på lager med produkter som har flere kolli spredt på ulike lokasjoner styrt gjennom Effect Warehouse fra Consafe. Dette hadde ikke Multicase støtte for, men med en intens utviklingsperiode kom det raskt på plass.

 

Rask implementering

Odd Arne innrømmer at beslutningen om å bytte system satt langt inne. – Vi syntes det var dyrt tatt i betraktning av hvor omsetningen vår var på den tiden. I tillegg visste vi hva vi hadde, men ikke hva vi fikk.  Likevel tok de sjansen. – I etterkant har vi fått en større frihet til å fokusere på andre oppgaver og bruker ikke all tid på oppfølging. Hverdagen har utvilsomt blitt mer effektiv.

 

Da valget av Multicase først var tatt insisterte Beach Mountain på å ta det i bruk omtrent umiddelbart. Kun to måneder etter signering var Multicase ferdig implementert og i gang. – Det er ikke akkurat etter boka, innrømmer Odd Arne med et smil. Vi ble frarådet å bruke så kort tid, men hadde hastverk frem mot sesongstart. Det gikk akkurat, men krevde veldig mye av oss og det hører med til historien at vi nok brukte omtrent et halvt år på å rydde opp i småplukk, misforståelser og ting som glapp i farten. Etter den opprydningen har systemet fungert som det skal.

Skreddersyr rapporter med Power BI

– Vi har lært mye siden vi implementerte Multicase i februar 2014, forteller Odd Arne. Vi har hatt stort fokus på å bruke systemet best mulig for våre behov, og føler at vi har fått til det meste av det vi ønsker. Noe småplukk gjenstår, men det er ting vi lever godt med. Multicase er flinke til å finne workarounds og måter å løse problemstillinger på, noe vi opplever som en stor styrke.  Beach Mountain har også tatt grep selv for å få mest mulig ut av applikasjonen ved å lage skreddersydde rapporter med Power BI. – Her henter vi informasjon fra Multicase og andre relevante kilder som WMS-systemet og regnskap, og får ut akkurat de dataene vi trenger tilpasset våre behov. For oss er dette blitt et veldig viktig verktøy i hverdagen og noe vi varmt anbefaler andre kunder å se nærmere på. 

 


Multicase er motoren i alt

For oss er Multicase motoren i alt, sier Odd Arne. Både Beach Mountain og GYM2000 driftes på Multicase, men med to avsendere, noe som fungerer veldig bra. Vi har bygget på med nettbutikker og Power BI som gjør at vi sitter igjen med et solid system som ivaretar både de behovene vi har nå, samtidig som det er rigget for vekst og utvidelser dersom fremtiden bringer det.  Steffensen synes også det er positivt at Multicase tilbyr tilkobling med API og integrasjoner. – Multicase har en plan for fremtiden og vi verdsetter spesielt at de er åpne om hvor veien går. Det gir en ekstra trygghet for at vi har valgt et system vi kan vokse og utvikle oss med. Vi verdsetter også kurstilbudene og kundeseminaret, og ikke minst de hyppige versjonsoppdateringene. Vi er kort og godt fornøyd med valget vi har tatt. 

 


Planer for fremtiden

På spørsmål om hva fremtiden bringer innrømmer Odd Arne hemmelighetsfullt at de har planer om nye satsningsområder, men velger å holde kortene tett til brystet inntil videre. – Det jeg kan si er at vi har ambisjoner om å passere 120 millioner i omsetning for 2019 og videre vekst etter det.

 

Response2

Tre brukere om Multicase

Aid Grande Hegglund Logistikksjef og systemansvarlig

– Den store forskjellen for meg er oversikten over tilgjengelighet, forteller logistikksjef Aid Grande Hegglund.

 

Vi har full kontroll på hva vi kan selge nå, det er enkelt å re-allokere, og er en ordre først lagt så går ting av seg selv.  Returer og krediteringer er også enkle å håndtere i Multicase. Hverdagen med Multicase står i sterk kontrast med hvordan det var før. 

 

Beach Mountain har kryssintegrasjon med Effect Warehouse, Multicase og Consignor. – Det var litt utfordrende innledningsvis, husker Aid, men det har gått seg til og fungerer fint nå. I tillegg berømmer hun den røde tråden i Multicase. – Vi har mulighet til å gjøre mye selv i systemet og det er intuitivt og godt bygd opp med muligheter for å jobbe raskt og effektivt. Dessuten er alt sporbart og fullt dokumentert, noe som er en stor styrke. Beach Mountain har også lagerspeiling mot noen leverandører som også fungerer bra.

 

Raymond Martinsen Salgssjef

Salgssjef Raymond har vært innom og brukt det meste av systemer, inkludert den tid hvor ordre stort sett ble ringt inn. – Ting har utvilsomt gått fremover og Multicase fungerer utmerket til det behovet vi har. Jeg har nå kontroll på når ting kommer inn, forventet levering og kan justere etter behov. Med Multicase har jeg det verktøyet jeg trenger.

 

Raymond har erfart at så lenge dataene som kommer inn i systemet er riktig og bra, så fungerer ting automatisk. – Innledningsvis jobbet vi nok for mye etter gamle rutiner og da ble det litt kluss, innrømmer han. Vi måtte tilpasse oss systemet og har fått mye igjen for det.

 

 

 

Raymond elsker varslinger og digger at det kan skrus av og på etter behov. – Det gir utrolig god oversikt, og siden vi også bruker Power BI har vi tatt med oss  varsellogistikken fra Multicase inn dit. Vi benytter også selgerløsningen til Multicase, og forhandler-web’en er snart den største selgeren vår. Nå venter vi i spenning på oppgraderingen av ordrebok-modulen som er et veldig viktig verktøy for oss.

 

Gro Nina Olsen Webansvarlig

Gro-Nina er ansvarlig for tre nettsider i Multicase: sport.beach-mountain.no som er en forhandlerportal, nettbutikken gym2000.no som selger til både sluttbruker og B2B, og informasjonssiden elsykler.no.

 

– Vi benytter oss av domeneshop-løsningen til Multicase, forteller Gro-Nina som er godt fornøyd med nettbutikkløsningen. – Vi har koblet på flere moduler, spesielt på forhandlerportalen, som eksempelvis kundegruppefilter, attributter, shop by brand for å nevne noen. Disse fungerer veldig fint.

 

Nylig fikk de også på plass et nytt theme på nyhetsbrevet for Beach Mountain som hun er svært godt fornøyd med. – Nettbutikkene er enkle å vedlikeholde og publisere i. Jeg var på kundeseminaret i fjor og gleder meg allerede til mye av det nye som kommer i neste webversjon, da spesielt dette med forbedringene rundt publiseringen av redaksjonelt innhold, legger hun smilende til.