Kontakt

Motorspeed

 

Motorspeed AS - klampen i bånn i 40 år!

12. mai 2018 markerte Motorspeed AS at det er 40 år siden bedriften ble etablert. Mye har skjedd siden den gang, men kjernen er den samme: motor og fart. 

Motorspeed AS startet som de fleste andre i det spe. – Bedriften så dagens lys i en gammel, nedlagt smie tilbake i 1978, forteller daglig leder Roger Sagbakken. Vi befinner oss i butikken deres på Lillehammer, omgitt av motorsykler, snøscootere, hjelmer, bekledning og annet utstyr. – Det startet med motorsykkelsalg og verksted. Ting har vokst litt siden den gang, medgir Roger. Han er andre generasjon som jobber i bedriften.  

Motor Speed

Vinter er høysesong

Motorspeed AS driver både distribusjon og egenimport, og de største produktområdene er motorsykkel, snøscooter, ATV og motorcross. De fører mange sterke merkenavn som Yamaha, Scott og Baffin for å nevne noen.


– Med tanke på hva vi heter og produktutvalget vårt er det mange som blir overrasket når vi forteller at vinter er en større sesong for oss enn sommer, sier Thor Nagell, webansvarlig i Motorspeed AS. – Vi er faktisk størst på snøscootere, selv om det har et begrenset marked. Vi har mange kunder innen proffmarkedet, alpinanlegg, løypelag med mer.


«Krambu»

«Beklager, beklager, men så gamle deler fins ikke på lager» heter det i en kjent Øystein Sunde-låt. En ting er sikkert - det var neppe Motorspeed det ble sunget om.


– Vi har deler på lager som går opptil 30 år tilbake i tid, selv om kravet kun er 10 år, forteller Thor. – På mange måter er vi nesten som en god gammeldags krambu. Vi har gledet mange som nærmest hadde gitt opp å finne deler, og har opparbeidet oss et rykte for at vi kan skaffe mye. Sånn blir det gode kunder av.  Og gode kunder betyr vekst.
 

Vekst

I 1998 flyttet Motorspeed AS fra smia i Fåberg til Lillehammer, sentralt plassert like ved E6. – Vi var rundt 12 ansatte og med en omsetning på 30-40 millioner da vi flyttet, forteller daglig leder Sagbakken.


– Den gang klarte vi ikke å fylle hele lokalet og leide ut deler av det. I dag har vi vokst ut av lokalet til tross for en flate på 3000 m2. Vi har tre plast-haller på baksiden av huset og har leid eksternlager, så du kan godt si vi har behov for å bygge ut, humrer Roger, noe de også er i planleggingsfasen på.


– Vi er prisgitt konjunkturene i markedet som alle andre, skyter Thor inn. Likevel har vi vokst jevnt og trutt siden 2010. Fra 2014 til 2015 økte vi med 20 millioner, året etter med 10 millioner. Vi nærmer oss den magiske 100 millioners grensen, og snuser nok på den i år, spår Nagell. Kapitalsalget vokser jevnt og trutt, og distribusjonsdelen øker også. Motorspeed AS selger også litt på distribusjon til Sverige, men varene sendes fra Norge.

 

Tikjemper

Motorspeed AS innrømmer gjerne at de ikke er helt som alle andre i deres bransje. 

– Vi er som en tikjemper, forklarer Nagell. – Vi har mange merker og produktområder, nettbutikk, verksted og fysisk butikk. Vi har med andre ord spredd oss på flere fokusområder sammenlignet med våre nærmeste konkurrenter. Dette gir visse utfordringer, men også mange muligheter.  På spørsmål om de har vurderte å snevre fokus noe, er svaret et kontant nei. – Vi ønsker ikke å fjerne noe. I stedet bretter vi opp ermene og jobber på, sier Roger. 


Systembytte satt langt inne

Thor Nagell hadde knapt vært ansatt en uke i Motorspeed AS før han begynte å mase om å bytte til Multicase.  – Jeg er jo en smule inhabil, innrømmer han med et smil. Jeg jobbet både i Santech hvor systemet har sitt utspring og i Multicase for noen år tilbake. Jeg visste av erfaring hvor bra systemet var, og var overbevist om at dette kunne fungere også til vår bransje.  Det skulle ta fem år før han klarte å overbevise resten av bedriften. – Det satt langt inne, innrømmer Roger.  I vår bransje er Quick Systems nærmest for bransjestandard å regne. Å satse på et annet system som ikke nødvendigvis hadde løsninger for verksted, registrering av kjøretøy osv. fremstod som et risikomoment. De var likevel lydhøre for Nagells anbefaling. – Vi var ved et veiskille hvor vi måtte gjøre noe, spesielt i forhold til nettbutikken og logistikk. Valget stod mellom en omfattende oppgradering av vårt eksisterende system eller gi Multicase sjansen. Vi gikk mot strømmen og valgte det siste, forteller Sagbakken.

Bikes

Moduler og integrasjoner

Dette er et valg de ikke har angret på. 

– Vi er antagelig den av Multicase sine kunder med fleste varelinjer, humrer Thor. Vi satte dem på en skikkelig prøve da vi opprettet rundt 800 000 varelinjer ved implementeringen i 2015. Vi har store delekataloger for fire merker og hver skrue må være tilgjengelig, og alle disse ligger nå på nett. Vi var først ute i Norge med å tilby dette.

 

– Vi bruker Multicase veldig aktivt, fortsetter Thor. Systemet har et stort utvalg moduler hvor vi har tatt i bruk mange.  En av disse modulene er Ordrebok som Nagell mener har spart dem for mye jobb. – Vi har to sesonger, og tre selger ute på veien til enhver tid. Tidligere opererte de med standard ordreblokk, penn og pair og måtte bruke kvelder til å punche alle ordre inn i systemet. Nå er dette webbasert og legges direkte inn uten dobbeltarbeid. 

 

Motorspeed AS brakte med seg noen utfordringer Multicase ikke var skodd for, hovedsakelig knyttet til verksteddrift. Her er nå en integrasjon på plass. Det samme gjelder lager-robotene.  – Vi har enkelte tredjeparter vi må samarbeide med, som eksempelvis registrering av kjøretøysalg, forteller Sagbakken. Så lenge systemene snakker sammen, så er ikke dette noe problem.

 

Multicase letter hverdagen

En ting både Thor Nagell og Roger Sagbakken er helt samstemte om er at implementeringen av Multicase har lettet hverdagen deres.  – Vi har fått et vesentlig bedre verktøy, roser Sagbakken.

 

– Vi har mye bedre kontroll på lageret, omløpet og ikke minst rapporter vi kan stole på, og som skrives ut uten at alt kræsjer. Vi opplever nå at systemet ikke lenger er flaskehalsen, snarere tvert imot.

 

Thor Nagell nikker samtykkende. – For meg som jobber mest med nettbutikken så setter jeg stor pris på koblingen mellom den og forretningssystemet slik at jeg slipper å legge inn produkter to ganger. Det er også stor fleksibilitet rundt menystruktur og publisering. Likevel er nok masseoppdateringsfunksjonaliteten det jeg verdsetter mest. Vi importerer varer og priser nesten kontinuerlig. Her sparer jeg mye tid.

 

Multicase utfordret driften

Selv om systemskifter i seg selv er en krevende prosess, er daglig leder ikke i tvil om at det var verdt det.  – I det store og hele har driften vår hatt godt av dette, medgir Sagbakken. – Vi har blitt flinkere til å se hva vi trenger og ikke bare ukritisk fortsette å jobbe slik vi alltid har gjort. Vi fikk ingen dipp i omsetning til tross for at systemskifte skjedde like før høysesong, noe som var et godt tegn. Vi opplevde også Multicase som lettlært, spesielt de grunnleggende funksjonene. Nå er vel heller utfordringen til oss selv å lære hvordan vi kan utnytte det enda bedre, sier Roger. 

 

– Vi er like mange ansatte nå med en omsetning på nesten 100 millioner som da vi omsatte for 60 millioner, skyter Thor inn. Det hadde vi aldri klart i det gamle systemet. Multicase har tvunget oss til å se på interne rutiner med nye øyne. Det har dermed dratt med seg flere positive ting enn først forutsett. 

 


Bransje i endring

Etter at Motorspeed AS tok i bruk Multicase har også andre aktører i bransjen fått opp øynene for systemet. 

 

– Vi har hatt flere på befaring hos oss, forteller Thor. Flere har også blitt overbevist og tatt steget. – Det er nok bare sunt for bransjen at flere systemleverandører kommer på banen, sier Thor. Multicase er han derimot ikke interessert i å bytte ut. – Det tok fem år å få det inn, dette skal jeg tviholde på, avslutter han lattermildt.

 

"Vi er like mange ansatte nå med en omsetning på nesten 100 millioner som da vi omsatte for 60 millioner."

- Roger Sagbakken, Daglig leder Motorspeed AS