Kontakt

Aclima

 

Aclima AS - gjør gull av ull!

Aclima er et familieeid, norsk foretak med over 80 års erfaring innen tekstilbransjen.
Bedriften omsetter nå for rundt 120 millioner årlig og er i stadig vekst. Fellesnevneren gjennom alle årene er fokus på kvalitetsull. 

Multicase blir ønsket varmt velkommen av Martine Pettersen og Stian Killingstad en tidlig mars-dag.
Vi har tatt turen til Aclimas lyse og trivelige lokaler like ved Drammenselva. Det er et historisk sus over den brosteinsbelagte gaten og
de gamle trehusene, noe også Martine og Stian kan bekrefte.

- Det var filminnspilling her for ikke så lenge siden, forteller Stian med et smil.
Hele gaten ble transportert tilbake til 1940-tallet som et ledd av innspillingen av storfilmen «Kampen om Narvik».

 

banner

Industrieventyr i mer enn 80 år

Og med det ble Aclima, i hvert fall midlertidig, tatt tilbake til samme tidsepoken bedriften ble etablert.

 

- Eventyret startet i 1939 i Drammen, forteller Stian. Den gang var det mye papirindustri langs Drammenselva. Cellulosemassen ble sluppet på et transportbånd av ullfilt og denne filten måtte ofte skiftes. Eivind Johansen fikk ideen om å stanse ut filten til ullsåler. Uten utdannelse innen tekstil tok han sjansen, og sammen med sin kone Elsa startet de produksjon under navnet Tuna Tekstil AS.

 

Etterhvert ble produktspekteret utvidet. I en egen sømavdeling ble det laget ullundertøy, ullgensere, turndrakter, skidresser og mye mer. I 1968 begynte de å levere feltskjorter til forsvaret.

 

De neste tiårene ble produksjonen utvidet til mer enn bare ullprodukter. Fra 1970-tallet og utover begynte man for alvor å merke konkurransen fra andre land, spesielt på bomull.

 

– De innså at noe måtte gjøres for å være konkurransedyktige, sier Stian. I 1998 ble det nye merkenavnet Aclima lansert, og alt annet enn ullprodukter ble kastet på dør. Fra det tidspunktet var det full fokus på ull. Samtidig ble all sømproduksjon flyttet ut av landet og Aclima Baltic AS opprettet.

 

Høykvalitets merinoull

- Produktene våre består av høykvalitets merinoull, forteller Martine. Vi lager også klær med flammehemmende synteter som beskytter folk i brannutsatte jobber, som politi, brannfolk, industri og ikke minst; soldater. Vi leverer i dag funksjonelt ullundertøy til styrkene i flere NATO-land, i tillegg til friluftsentusiaster verden rundt. Aclima er mye brukt til sport og fritid.

 

– Aclima er et solid og sunt selskap, forteller Stian. Vår styreleder Jan Eivind Johansen, sønn av grunnlegger Eivind, er også eier og med i den daglige driften. Han er utdannet innen tekstilfaget og har høy kunnskap og er direkte involvert i innkjøp. I tillegg har vi også egne tekstilingeniører som tester, holder oppsyn og sørger for at vi følger alle regler og forskrifter. Du kan gjerne si at vi er over gjennomsnittet opptatt av kvalitet, humrer Stian.

 

Råmaterialet hentes fra New Zealand, og er således ikke kortreist. – VI har direkte samarbeid med gårder som produserer merinoull, forklarer Martine. Vi kjøper ullen direkte før den går på børs og har dermed også kontroll på hele kjeden. Det er viktig for oss. Er det noe med et produkt, så kan vi spore det tilbake til området ullen kom fra.

 

Aclima er klar over miljøaspektet med langreist råmateriale, men enn så lenge er det ingen vei utenom. – All vasking av ull foregår i Kina, forklarer Stian. Deretter reiser ulla videre til spinnere i England og Danmark, før den til slutt ender opp på fabrikken vår i Estland. Det er viktig for oss å holde ullen i Europa etter den kommer fra Kina. Da har vi bedre kontroll, også på arbeidsprosessen. Vi har høye standarder til både selve produktet og prosessen i alle ledd.

 

banner

Ulleksperten

Aclima har erklært seg som eksperten på ull. - Dette er en rolle vi bevisst har tatt og ønsker å kommunisere ut, forklarer Martine. Vi har høy kompetanse på huset, med de beste spinnerne, strikkerene og leverandørene. Det skal være kvalitet i alle ledd, og det koster. Vi presser derfor ikke på pris, og skal det være bærekraftig så må det bli slik.

 

Bratt vekst og valg av Multicase

Etter omleggingen til rent ullfokus, har pilen bare pekt en vei for Aclima – oppover.
Dette medførte at Aclima i 2015 innså at de hadde vokst ut av sitt eksisterende forretningssystem.
– Vi benyttet Visma Global, men måtte vedkjenne at dette ikke lenger klarte å imøtekomme våre behov, medgir Martine. Spesielt på logistikksiden så var det store mangler, og vi brukte altfor mye tid på manuelle prosesser og oppfølging.

Valget falt til slutt på Multicase og oktober 2015 gikk de over på ny løsning. – Overgangen gikk veldig greit, minnes Martine. Det er liten tvil om at vi med Multicase fikk et system som fungerte mye bedre enn før. Det ble på mange måter som en ny verden for oss.
Stian bekrefter dette. – Bedre oversikt oppsummerer nok forskjellen på en god måte. Bare det å få full oversikt over leveringstider, når varer kommer inn og skal ut var på mange måter som en åpenbaring. Ser man tilbake på det nå, så er det vanskelig å forestille seg hvordan vi klarte oss før. Det ble helt klart mer fart i sakene etter overgangen til Multicase
fungerer så bra at det er en fryd. Den biten er bare helt rå, berømmer Ulf.

 

Doblet omsetning

Og det ser man også på omsetningstallene. – Aclima har doblet omsetningen sin på 5-6 år, forteller Martine stolt. I 2019 nådde vi 120 millioner i omsetning, og best av alt er at vi har klart dette uten store økninger i arbeidstokken. Multicase må ta sin del av æren her.

I dag teller bedriften 11 ansatte i Drammen, 7 på lageret på Krøderen, 4 selgere på veien i Norge, 2 i Sverige, samt rundt 80 ansatte ved fabrikken i Estland. Aclima eier fabrikken, og samarbeider tett med den. – Det reiser noen fra Norge ned dit minst en gang i måneden for å ha tett oppfølging med produksjonen, sier Martine.

Ordrebok ble en revolusjon

Et område som Aclima virkelig merket forskjell på var rundt forhåndsordre. – Vi jobber jo med sesongprodukter og kolleksjoner, og forhåndsordre er naturlig nok en stor andel av vår omsetning, forklarer Stian. Før overgangen til Multicase hadde vi tre ansatte som bare satt og punchet ordrer. Multicase har en egen modul hvor forhåndsordre kan legges av kunden selv på nett, og denne ble på mange måter en revolusjon for oss.

– Nå kommer nesten alle ordrer direkte inn via den digitale ordreboken, noe som gjør hverdagen vår utrolig mye lettere, legger Martine til. Selvsagt må vi fremdeles punche noe manuelt, men det er så lite at vi håndterer det uten ekstra årsverk.

Aclima er i gang med Btwentyfour som Multicase også tilbyr integrasjon mot. – Vi er i innkjøringen her og har litt hikk akkurat nå, innrømmer Martine. Vi har dialog med andre i samme bransje som bruker denne, og har stor på at det vil bli veldig bra.

 

Kunnskap er nøkkelen

Aclima er helt klare på at gode systemer er viktig. Minst like viktig er kunnskap om systemet. – Vi gjorde oss en dyrekjøpt erfaring like etter at vi gikk over til Multicase, medgir Stian. Vi valgte å la systemkunnskapen sitte hovedsakelig hos noen få sentrale medarbeidere, og da en av disse sluttet fikk vi oss mildt sagt en veldig bratt lærekurve.

Martine nikker anerkjennende. – Vi har erfart at vi får mer igjen for investeringen når kunnskapen er fordelt på flere i selskapet. Systemet kan styre mye, men vi må vite hvordan det skal brukes.

Stian og Martine er også enige om at det fremdeles har mye å lære om Multicase. – Vi er langt fra utlært, og på mange måter er det litt fint også. Ting fungerer veldig bra nå, og bare det å vite at vi fremdeles har mye å gå på er ganske betryggende. Det er fint å vite at vi har mer å strekke oss etter, og her handler det først og fremst om å sette av tid i en hektisk hverdag.

Og når de først står fast, så er supporten til Multicase god å ha. – Her er vi stort sett godt fornøyd, sier Martine. Vi merker at Multicase jobber for å forbedre ting, blant annet med 2.linjesupport, og det er betryggende for oss.

 

Flere plattformer

clima har flere bein å stå på, og selger i ulike kanaler. – Våre primære kundegrupper er sport og friluft, det offentlige og arbeidsklær, forteller Martine. Sport utgjør den største andelen og det er også der selskapet ser den største veksten. Lanseringen av egen nettbutikk har også bidratt til dette, men også butikksalget er viktig for selskapet.

– Nettbutikken startet vi i det stille, uten brask og bram i 2018. Det var veldig fint å få en kanal hvor vi kunne tilby hele sortimentet vårt, medgir Martine med et smil. Uten altfor store grep har den vokst og omsatte i 2019 for rundt 2,5 millioner. Vi har ikke brukt mye tid eller penger på markedsføring, men høsten 2019 startet vi et samarbeid med Findability AS som hjelper oss med søkemotoroptimalisering. Dette har gitt gode resultater.

Som med forretningssystemet, så mener Stian og Martine at Aclima også har mye å gå på med tanke på nettbutikken. – Det er garantert funksjoner og moduler vi med fordel kunne benyttet oss av, og forhåpentligvis vil vi få tid til å se nærmere på det fremover. Akkurat nå gleder vi oss mest til den nye webversjonen hvor forhåndsordre-modulen får en facelift.

 

Ser lyst på fremtiden

Sportsbransjen er inne i en turbulent epoke, likevel ser Aclima lyst på fremtiden. – Det blir helt klart spennende å se hvordan markedet utvikler seg, men hos oss råder optimismen, smiler Stian. Vi er nå i en hektisk periode hvor vi tar opp forhåndsordre til høsten, og så langt ligger vi over fjoråret, noe som lover godt. Vårt mål er å fortsette veksten, avslutter Martine, noe vi vet vi kan gjøre med Multicase.

 

Intervjuet ble gjennomført 10. mars, to dager før Coronaviruset stengte Norge og sendte sjokkbølger gjennom norsk økonomi.

Aclima_002