Automatisk ordre fra innkjøp
Enklere kontrollen over vareflyten
Har man flere lager og flere avsendere kan man fra tid til annen ha behov for og flytte varer internt mellom lagre/avsendere. Eller kanskje er en del av daglig drift å sende komponenter til tredjepart for montering slik at disse fremstår som en ny ferdigvare med eget varenummer når de kommer tilbake til lager igjen. Da kan det være krevende å holde kontroll over vareflyt, lagerbeholdning og kostpriser/kundepriser.
Modulen AutoOrdreInnkjøp kan være med å forenkle og forbedre kontrollen i en slik prosess uten at det krever nye rutiner for de ansatte. Her er det kun snakk om plukking, pakking, levering og varemottak.
Slik fungerer automatisk ordre fra innkjøp:
- Under konfigurasjonen settes det opp hvem varene skal bestilles fra. Dette kan være en av avsenderne i egen installasjon, «kjøp» mellom egne lager eller en ekstern leverandør som benytter MultiCase. De involverte produktene må være koblet i grunndata produkt. I tillegg setter vi opp hvem ordren for levering av varene skal legges på, altså hvem som er kunden.
- Når behovet for påfylling av varer melder seg, og man lagrer det nye innkjøpet på leverandøren som nevnt over. Det opprettes automatisk en ny salgsordre inneholdende varene som nettopp ble bestilt. Lagt inn på den kunden som ble konfigurert i modulen.
- Varene plukkes, meldes ut og blir fakturert. Samtidig ligger varemottaket åpent og klart til å effektueres når varen kommer inn til lager.
- Den utgående fakturaen kan evt. føres mot varemottaket som blir utført.
- Priser styres av konfigurasjoner, for eksempel om priser på innkjøpet skal oppdateres med kundeprisene fra ordren som blir automatisk opprettet.
- Modulen har flere konfigurasjonsmuligheter og løser også oppgaver som montering av komponenter utført av ekstern leverandør. I et slikt tilfelle vil derimot bruk av leverandørs varenummer i grunndata produkt kreve 100% presisjon.
- Modulen brukes også mot leverandører som brukes til drop-shipment/direkte levering. Det er da mulighet for å kunne ha automatisk varemottak, plukk/pakk/fakturering av innkjøp/ordre i eget firma. Dette skjer når varene sendes fra leverandør, til sluttkunde.
Har du spørsmål angående våre moduler?
Ta gjerne kontakt med oss her