Kontakt

 

Multicase
- et forretningssystem å vokse med!

 

En investering i forretningssystem krever mye av organisasjonen, både i form av ressurser, tid og penger.
Likevel er det verdt det dersom løsningen automatiserer og effektiviserer driften
slik at du sparer tid og penger - både på kort og lang sikt.

 

Ved systemvalg fokuseres det ofte primært på dagens behov, men minst like viktig er det å sikre
at forretningssystemet man velger kan vokse med bedriften.

 

Multicase er et slikt system. Vi leverer et nøkkelferdig forretningssystem som med enkle grep kan tilpasses
et selskap i vekst. Byggeklossene kan settes sammen på ulike måter, basert på ønsker og behov.

Vi anbefaler deg å se videoen som gir et bilde av hvilke muligheter som ligger i vår løsning.

 

Vi anbefaler deg å se videoen som gir et bilde av hvilke muligheter som ligger i vår løsning.

 

1. Basisinstallasjon

Grunnmuren i oppbygningen er Multicase database. Til denne kobles en klient, eller avsender som vi gjerne kaller det. I tillegg trenger vi et lager og gjerne også en nettbutikk.

 

Du trenger også et regnskapssystem. Det finnes mange gode aktører på markedet, og Multicase har valgt å integrere mot eksisterende løsninger i stedet for å utvikle et eget system. Vi har gode integrasjoner mot anerkjente systemet fra blant annet Visma, 24SevenOffice, PowerOffice GO, Xledger, Tripletex m.fl. .

 

I Multicase kan du også overføre data til regnskapssystemer med dimensjonen avdeling. En avdeling kan være flere avsendere i Multicase som føres som avdelingsregnskap inn i samme regnskapsklient. Alternativt kan det være fysiske butikker, nettbutikker og domeneshoper som man ønsker å skille i regnskapet.

2. Multikanal

En vanlig årsak til at bedriften vokser er ønsket om å gå multikanal, eksempelvis ved å skille salg mot forhandlere og sluttbrukere.

 

Ønsker man å tydelig skille disse fra hverandre, eksempelvis på faktura så kan vi utvide med en ny avsender. Databasen er felles for alle avsenderne, og man kan velge hvilke produkter som skal selges i hvilke selskap. Dette skilles det på i grunndata.

 

Når det gjelder lager, regnskap og avdelingsregnskap står man fritt til å velge om disse skal være felles for de to avsenderne, eller om man ønsker egne. Det samme gjelder for prisgrupper. Her er det egne behov og ønsker som avgjør.

 

Velg et regnskapssystem du kjenner fra før

Multicase har besluttet å integrere mot etablerte regnskapssystemer fremfor å utvikle dette selv. Dette gir deg det beste fra to verdener - vår spesialkompetanse på forretningsystem og regnskap fra anerkjente aktører.

Les mer om regnskapsintegrasjon

 

 

3. Flere nettbutikker

Ved utvidelse med ny avsender er det også vanlig at man legger til en egen nettbutikk. Noen ønsker kanskje å lage egne nettbutikker for sterke merkevarer. Disse nettbutikkene kan gå mot samme avsender, og kan ha et overlappende eller differensiert produktspekter.  

 

Webdesign, publisering, fraktalternativer, betalingsløsninger, ulike moduler mm kan differensieres fra nettbutikk til nettbutikk.

 

Det er for øvrig verdt å merke seg at det er ingen begrensning på hvor mange nettbutikker eller lager man kan legge til.

 

4. Butikk og butikkjede

Butikkmodulen i Multicase gjenbruker data fra databasen, både om kunder og produkter. Man velger selv om butikken skal være en egen avsender, ha eget lager, regnskapssystem osv. eller om man kobler dette til en eksisterende avsender. Det er tilrettelagt for mulighet for å bestille på nett og hente i butikk.

 

For noen kan det også bli aktuelt å etablere en butikkjede. Med Multicase har man muligheter til å skreddersy organiseringen, enten man ønsker selvstendige butikker eller en sentralisert struktur.

 

Styres butikkjeden sentralt så gjøres alt vedlikehold av produktdata i sentralt produktregister. Oppdatering av produktinfo og priser gjøres ett sted og speiles ut til alle butikker. Man kan også ha sentralt innkjøp eller overføring fra sentrallager til den enkelte butikk.  Hvis ønskelig kan det også gis innsyn til lagerstatus i andre butikker for å se tilgjengelighet der. I tillegg kan man etablere egne nettbutikker per butikk med direkte utsendelse til kunder fra butikken i tillegg til ordninger med å hente varer i butikk.

 

Alternativt kan man la hver enkelt butikk styre sine innkjøp, produktspektre, osv. Vi har muligheter til å sette opp strukturen slik det passer din bedrift best.

Les mer om vår butikkmodul - sømløst integrert med forretningssystem og netttbutikkløsning.

 

 

5. Lagerstyring (WMS) og tollager

Når transaksjonsvolumene blir store og kompleksiteten på lageret øker kan det være fornuftig å vurdere et lagerstyringssystem.

 

Lagerstyringssystemer, også kalt WMS-systemer, er spesialister innen lagerdrift. Dette håndterer primært prosessene rundt plukk, pakk, varemottak, varetelling, plassbesparelse og optimalisering av vareplassering.

 

Her finnes det løsninger fra håndterminaler som gir en papirløs prosess, og til avanserte robotlager som både lagrer og plukker varer i kubesystem.

 

I Multicase samarbeider vi blant annet med Lexit, Consafe, Element Logic, AutoStore, SwissLog og Kardex for å nevne noen.

 

I Multicase er det også mulig å koble på tollager for kunder som ønsker dette. Et tollager er nyttig for kunder som eksempelvis har betydelige re-eksport av varer. Tollagersystemene forenkler dessuten tollagerprosedyrene og man kan utsette betalingen av importavgifter og merverdiavgift.

 

6. Etablering i utlandet

Å sende varer over landegrensene håndteres av Multicase i standardoppsettet. Men da står mottaker i utlandet selv for importavgifter og toll.

 

Ønsker man å etablere en satsing utenlands, så kan Multicase bistå med dette. Her finnes det ulike tilnærminger.

  • En løsning er å benytte en momsrepresentant. Man kan da benytte eksisterende avsender også ovenfor utenlandskunder. Landsspesifikk merverdiavgift styres enten via avsenderen eller ved hjelp av modulen avgiftsmodeller. Med Multicase sin eksportmodul kan man benytte lager og logistikkløsninger i eget land og eksportere til utlandet, ferdig fortollet og fremstå som man har en egen operasjon utenlands.

 

  • Alternativt kan man opprette en egen avsender i utlandet. Velger man denne løsningen kan man fremdeles operere det meste fra eget land. Landsspesifikk merverdiavgift kan styres gjennom avsenderen eller avgiftsmodeller. Også her kan man benytte eksportmodul, felles lager og logistikk.

 

  • Med en av disse to løsningene har man felles administrasjon, lager, innkjøp og logistikk, noe som er kostnadsbesparende.

      
  • Det er selvsagt også mulig å etablere et eget selskap i utlandet. Man setter da opp en egen avsender, eget lager, eget regnskap, egen nettbutikk osv. Dette blir da en tradisjonell adskilt drift med eget språk, egen valuta, og hvor alle dokumenter er ivaretatt og tilpasset for landet man etablerer seg i. Løsningen er likevel på samme installasjon av Multicase og man kan benytte samme produktregister osv.

     

Uansett hvilken tilnærming man velger så har Multicase støtte for multi språk, multi valutahåndtering for priser og prisgrupper, multi avgifter, landsspesifikke avgifter og merverdiavgift, og med mulighet for integrasjon mot tollager.