Kontakt

 

SEO - hvordan øke trafikken til nettbutikken din med søkemotoroptimalisering!

 

SEO - eller søkemotoroptimalisering på godt norsk – er alt arbeid man må gjøre for å bli synlige
i søkemotorene på det som kalles organisk søk, altså når søkemotoren lister opp din nettbutikk
uten at du har betalt for plasseringen.  Gjennom god SEO møter du kunden når de er på søken
etter dine produkter. SEO er tidkrevende og krever en del tålmodighet, men lykkes man så er gevinsten stor.

 

Ofte er selve betalingen i nettbutikken det mest kritiske steget i jakten på konvertering.
En trygg, enkel og oversiktlig betalingsprosess øker sjansen for at kjøp gjennomføres.

I Multicase tilbyr vi integrasjoner mot de aller fleste store betalingsaktørene på markedet,
inkludert Klarna og Paypal. Felles for disse to tilbyderne er at deres betalingsløsninger
har fått en oppgradering. Vi ser her nærmere på hva dette kan bety for deg og din nettbutikk.

 

Hvorfor bruke tid på søkemotoroptimalisering?

Svaret er enkelt – fordi det vil gi nettbutikken din større trafikk, og som en følge av det forhåpentligvis
også økt salg og økt kjennskap. Søkemotoroptimalisering vil også gjør at du sparer penger
på betalt markedsføring. Med andre ord – det er ingenting å tape på dette!

 

Hvordan lykkes med SEO?

Det er dessverre ingen garantert snarvei til god søkemotoroptimalisering, men er nettbutikken
din bygget opppå en god plattform, så har den antagelig en del SEO-funksjoner innebygd.
Det første du må gjøre er å gjøre deg kjent med hvordan disse fungerer.

 

Generelt så er Google opptatt av disse tingene

Innhold, brukervennlighet og hastighet og teknisk kvalitet.

 

Innhold

Søkemotorens viktigste jobb er å presentere den mest relevante informasjonen. Innholdet i nettbutikken din er derfor en svært viktig faktor når Google rangerer søketreff. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at også nettbutikker jobber godt med redaksjonelt innhold.

SEO-eksperter anbefaler gjerne at man har en egen blogg.  Det er flere grunner til dette, men hovedgrunnen er at det er et fantastisk verktøy for å nå kunden i ulike stadier i kjøpsprosessen. Veldig mange finner leverandører gjennom søkemønstre som “hvordan skal man….”, “hvorfor bør man”, “hva bør jeg kjøpe hvis” etc. Dette er perfekte titler på typiske blogginnlegg. Vi anbefaler at man setter seg ned og stiller seg spørsmålet: Hvilke spørsmål stiller vår kunde seg når den er ute etter våre produkter?

 

Legg også ned ressurser på å skrive godt – og nok!

  • Har du brukt undertitler i tekstene dine - og inneholder de nøkkelordet?
  • I lengre tekster bør man ikke ha mer enn 300 ord etter en undertittel.
  • Både selve tittelen og minst en undertittel skal inneholde nøkkelordet man optimaliserer etter.
  • Har du brukt for mange tunge setninger?
  • Kun en fjerdedel av setningene bør inneholde mer 20 ord. Mer enn dette anses som “tunge setninger” og dårlig lesbarhet.
  • Det er viktig å IKKE overbruke nøkkelordet i tekstene, men du skal heller ikke bruke det for lite. Et godt tips er å lese teksten høyt for seg selv - og høres det feil ut har du brukt det for mye.

Les også 5 tips til god SEO

 

Brukervennlighet og hastighet

Er nettstedet ditt brukervennlig og lett å finne frem i? Er det raskt? Hvis svaret på disse spørsmålene er ja, så vil du bli belønnet av søkemotoroene med en høyere rangering.

 

Sett deg inn i brukerens ståtsted og analyser nettbutikken ut fra deres handleopplevelse. Still deg spørsmål som:

 

Husk også at søkemotorer som Google opererer etter prinsippet "mobile first"  - dette betyr at det først og fremst sjekker hvordan nettbutikken er på små flater og indekserer og rangerer basert på det. I Multicase har vi et responsivt design som enkelt lar seg tilpasse til alle skjermstørrelser.

 

På nettet som ellers er tid en viktig faktor. Lastetiden til nettstedet ditt er en av de viktigste faktorene for synlighet i søkemotoren. På en god teknisk plattform som Multicase er ikke dette noe problem i utgangspunktet, men pass likevel på f. eks bildebruken. Store bilder med høy oppløsning tar lenger tid og laste - og påvirker i stor grad hastigheten til nettstedet ditt!

 

Teknisk kvalitet

 

Teknisk kvalitet går på hvordan nettbutikken er bygget opp, inkludert hvordan den er kodet.
Her er du altså prisgitt utviklerne av den nettbutikkløsningen du har valgt.

 

I Multicase er vi svært opptatt av god teknisk SEO, det vil si all som omhandler struktur, oppbygging,
hastighet, url’er, bildebehandling ol.  Dette er et område det jobbes kontinuerlig med.
Du kan lese mer om hvordan Multicase jobber med SEO i denne artikkelen.

 

En sentral del av SEO er arbeid med titletags, metabeskrivelser og url’er.
I Multicase er alle produktsider automatisk søkemotoroptimalisert, men har muligheter
for tilpasninger dersom man ønsker å optimalisere ytterligere. Man har også gode løsninger for SEO på redaksjonelt innhold.

 

Uavhengig testet
Vi lot SEO-ekspertene i Findability AS teste nettbutikkløsningen for å få en uavhengig evaluering
av løsningen vår og eventuelt avdekke mangler eller feil. De gjorde en grundig analyse
av nettbutikken til en av våre større kunder med svært mange varelinjer. Konklusjonen var at Multicase nettbutikk
har svært god teknisk løsning og utmerkede muligheter og funksjoner for søkemotoroptimalisering.

 

Hvordan komme i gang med SEO?

Har du aldri jobbet med SEO før, så er første steg å tilegne deg mer kunnskap. Nettbutikkleverandøren din kan deg innføring i hvilke muligheter som ligger i løsningen, men før man begynner å tilpasse sidene, så er det viktig å vite hva dere vil optimalisere mot

 

Forarbeid
Prøv å sett dere i kundenes ståsted. Hva søker de etter? Dette kalles en søkeordsanalyse, og her velger mange å få hjelp fra et webbyrå. Denne analysen gir deg de viktigste søkeordene og frasene som du tror kundene bruker.

 

SEO i nettbutikkløsningen
Har du aldri jobbet med SEO før, så er første steg å tilegne deg mer kunnskap. Nettbutikkleverandøren din kan deg innføring i hvilke muligheter som ligger i løsningen. Sentrale punkter er:

  • Brukervennlighet
  • Mobile first – responsiv nettbutikk
  • Gode bildenavn
  • ALT-tekst på bilder
  • Gode metabeskrivelser -
  • Title tag og H1 – disse må gjerne være så like som mulig.
  • Gode urler
  • Bruk video

 

I Multicase nettbutikk blir mye av dette gjort automatisk for alle produkter, men for redaksjonelt innhold så må den som legger ut innholdet ha en tanke for dette. Ta kontakt med oss om dere trenger innføring og hjelp.

 

Jobb med innhold

  • Få søkeordene fra søkeordsanalysen inn i tekstene der hvor det er naturlig. Dette gjelder også metabeskrivelser, url, bildenavn osv.
  • Skriv gode artikler – gjerne lang nok og med mange lenker til.
  • Inn-lenker. Jo flere som linker til nettstedet ditt, jo bedre rangering får du i Google.
  • Oppdater nettbutikken jevnlig. Google elsker nytt innhold.

Eksterne ressurser

  • Google Analytics – hent ut statistikk på nettbutikken din. Dette gir verdifull info om hva som fungerer og ikke
  • Google Tag Manager  - gjør det mulig å legg inn kodesnutter, scripts og tags i nettbutikken uten å rote rundt i koden. Anbefales om man har tredjepartsverktøy man ønsker å bruke.
  • Google Search Console – hjelper deg med å overvåke, vedlikeholde og feilsøke hvordan nettbutikken fremstår i Google sine søkeresultater
  • Youtube – det antas at man får en bedre rangering om man har en brukbar Youtube konto. Har du video-innhold så last det gjerne opp her.

 

Andre måter å komme høyt opp i søkeresultatene?

 

Å få gode plasseringer i søkemotorene er ikke alltid gjort over natten. Mange spør seg sikkert om det er andre måter
å komme høyt opp i søkeresultatene hos f.eks Google. Og svaret er ja - ved hjelp av Google Ads.

Google Ads er betalt plassering hos Google. Her kan man altså kjøpe seg en god plass øverst i søkeresultatet.
Det fine med Google Ads er at du kun betaler hver gang noen klikker på lenken din, og ikke per visning.
Du kan selv styre hvor mye du er villig til å betale for et klikk og hvor mye penger du er villig til å bruke per dag.

Alle Google Ads plasseringer blir markert som annonser, og enkelte søkeord og fraser er dyre dersom
det er mange som ønsker synlighet på det. Men ønsker man å få synlighet i påvente av en god organisk
plassering, så er Google Ads bra.