Verdien av prosjektledere med brukererfaring
Visste du at flere av våre ansatte har vært i dine sko? I denne artikkelen får du møte to...
5 desember 2024 | Skrevet av Bjørn Lie
Fordelene med Google Merchant Center er flere:
Mange bedrifter oppnår betydelig høyere klikkfrekvens (CTR) med Shopping-annonser sammenlignet med tekstannonser med tilsvarende plassering i Google Shopping søk. Enkelte annonsører har opplevd tredobling av klikkfrekvensen.
Som selger kan du øke kvaliteten på de potensielle kundene ved å vise produktinformasjonen direkte i annonsene. På den måten kan kundene ta mer veloverveide beslutninger.og sannsynligheten for at kundene kjøper noe på nettstedet ditt øker.
Hvis Sara søker på Google etter «akvarium», kan hun se Shopping-annonser fra bedrifter som selger akvarier. Hun ser hvilket akvarium som passer for henne ved å se på bildene. Samtidig forteller prisen henne om akvariet er innenfor budsjettet hennes. Når Sara klikker på annonsen, har hun altså god oversikt over produktet og hva det koster, slik at hun befinner seg lenger ned i kjøpetrakten enn den gjennomsnittlige brukeren på nettet.
I stedet for søkeord er Shopping- annonsene basert på produktattributter du angir i Merchant Center-datastrømmen din for å vise annonsene ved relevante søk. Du kan bla deg gjennom produktbeholdningen direkte i AdWords og opprette produktgrupper for varene du ønsker å by på. I tillegg tilbyr Multicase flere muligheter i forbindelse med manipulering av XML-feeden, som eksempelvis kun liste ut produkter som koster mer enn 50 kr, eksludere produkter basert på attributter o.l.
Flere av Shopping-annonsene kan bli vist for et gitt kundesøk, og en Shopping-annonse og en tekstannonse kan også bli vist samtidig, dersom de er relevante. På denne måten kan du doble rekkevidden for et søk.
Se resultatene for produktene med detaljnivået du ønsker. Du kan f.eks se hvor mange klikk en bestemt vare har oppnådd ved å filtrere produktvisningen uten å måtte opprette en ny produktgruppe. Med referansemålingsdata får du oversikt over konkurransesituasjonen. Ved hjelp av visningsandelsdata og budsimulatoren kan du identifisere vekstmuligheter.
Annonsene vises med bilde, tekst og pris ulikt vanlige AdWords tekstannonser. Metadata hentes fra Google Merchant Center-feeden.
Tradisjonelt høyere konverteringsrate og lavere CPA (Cost per Aquisition)
Visste du at flere av våre ansatte har vært i dine sko? I denne artikkelen får du møte to...
På ett eller annet tidspunkt blir systembytter uunngåelig for de aller fleste...
Å bytte system kan virke skummelt for mange. Men det blir litt mindre fryktinngytende om...
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for tips, triks og siste nytt rett i innboksen