Kontakt

 

Gjør nettbutikken din klar for BLACK FRIDAY!

 

Black Friday har utvilsomt kommet for å bli! Stadig flere butikker og nettbutikker
kaster seg med i dette salgssirkuset, og kampanjeperioden blir stadig lenger.

 

Black Friday-kampanjer fører ofte til stor trafikkøkning i nettbutikken noe som kan gå ut over
ytelse og brukeropplevelse. I verste tilfelle kan man oppleve at hele nettbutikken går ned. 

 

Vi har her samlet noen gode tips til hvordan man forbereder seg best mulig for en slik kampanjeperiode. 

 

 

Tiltak du selv kan gjøre for å forbedre ytelse

  • Analysér bruk av tredjepartskript og eventuelt ekskluder de scriptene som ikke lastes inn asynkront, eller som bruker lang tid å laste ned.
     
  • Analysér nettbutikken og se etter 404 (not found), 403 (forbidden) eller 500 (server error). Nettlesere bruker unødvendige ressurser på å prøve å laste ned sider som ikke er mulig å laste ned. Normalt er dette publiserbart innhold hvor for eksempel bildereferanser er feil. Denne typen feil kan enkelt avdekkes med verktøy som f.eks Screaming Frog.
     
  • Publisér minst mulig innhold (spesielt annonser) på forsiden slik at denne blir så rask som mulig. Velg heller å publisere bannere/artikler som sender kunden til underliggende sider som lister de kampanjeproduktene dere ønsker å vise.
         
  •  Informér Multicase og driftsleverandør i god tid.
     
  • Vurdér om server og nettverk må forbedres i denne perioden. Kanskje bør man øke antall CPU-kjerner, legge til mer minne osv. Hvis serveren bruker 50% CPU til vanlig, og/eller bruker nesten alt av minne, kan det være behov for justering av hardware.
     
  •  Hvis man har satt opp nettbutikken til å liste ut veldig mange produkter på produktlistesider, er det anbefalt å sette dette ned til under 25-30 stk. Dette gjøres med settinger og med valg i publiseringen.
     
  • Vurdér om man kan blokkere visse typer spidere fra netbutikken ved bruk av regler i brannmuren. Ofte ser vi at spidere man ikke ønsker skal besøke nettbutikken faktisk scanner sidene daglig.

Tiltak Multicase kan hjelpe med

  • Skru av Instant search for å redusere antall kall til serveren
        
  • Priser kan lastes inn asynkront ved innlogging. Dette gjør at pålogging skjer mye raskere enn før, men gjør også at kundens priser  ikke nødvendigvis er klar før neste sidevisning.
     
  • Minnebruk per kunde kan optimaliseres ved å bare laste inn priser som kunden har rabatt på. Dette krever at kunden som minimum ser alle produkter som er synlige for en standard-kunde. Dette kan redusere minnebruken per pålogget kunde med 50-80 %.
         
  • Deaktivér Consignor i nettbutikken. Hvis Consignor, som de fleste nettbutikker benytter, får problemer med å respondere på grunn av trafikk under Black Friday, så kan en løsning være å falle tilbake på Multicase sin beregning av frakt. På den måte slipper man å spørre Consignor om priser, noe som vil forbedre ytelsen.
         
  • Redusér session levetiden per kunde. Avhengig av trafikk så kan det være en idé å redusere denne til f.eks 20 minutter. Levetiden på en session kan settes opp for kunder med varer i handlevognen.
       
  • Vurdere oppgradering av nettbutikk om en i dag er på en eldre versjon.