Kontakt

 

16 måter
å øke konverteringen i nettbutikken!

Driver du en nettbutikk er konverteringsrate en viktig parameter å holde øye med.
Den viser i hvilken grad du klarer å omsette besøk i nettbutikken til faktiske kjøp.

På mange måter er konverteringsraten et mål på hvor godt nettbutikken din tilfredsstiller behovet til de som besøker den.
Det hjelper ikke å vise til høye trafikktall, mange sidevisninger og lang besøkstid dersom dette ikke omsettes i ønsket handling.
Vi har her samlet noen tips til ting som kan være med på å øke kundeopplevelsen i nettbutikken og dermed også konverteringen.

 

 

Brukervennlig menystruktur

En feil mange gjør er å direkte overføre produkthierarkiet man har i forretningssystemet over i nettbutikken. Det er ikke sikkert at måten du kategoriserer produktene på er logisk for de som skal kjøpe dem. Sett deg i kundens ståsted, og søk gjerne innsikt og inspirasjon fra konkurrerende aktører. Her kan det virkelig svare seg å gjøre grundige analyser. Jo mer intuitiv menyinndelingen er for de besøkende, jo bedre blir brukeropplevelsen.

I Multicase nettbutikk har vi gode verktøy for bygging av meny.

 

Søkefunksjon

De aller fleste nettbutikker har søkefunksjoner i dag, men det kan være lurt å vurdere plasseringen av søkefeltet og hvor lett det er å finne det. Her bør funksjon trumfe design. Et stort søkefelt er ikke nødvendigvis det peneste rent estetisk, men er mer brukervennlig enn å gjemme det bort som et lite ikon.

Det er også verdt å investere i søkefelt med såkalt «Instant search» som filtrer og viser resultater fortløpende mens man skriver og uten at man trenger å vente på at egne sider med søkeresultater skal lastes inn. Alle grep som gjør at kunden føler de finner det de leter etter raskt er med på å øke sannsynligheten for konvertering. Søkefeltet bør også fange opp redaksjonelt stoff, som eksempelvis blogginnlegg, aritkler og annet relevant stoff.

En slik søkefunksjon leveres i den nyeste versjonen av Multicase nettbutikk.

Filtrering

Gode filtreringsmuligheter gjør at kunder enkelt og raskt kan finne frem til de produktene  de er på jakt etter. En slik løsning er mer vanlig i nettbutikker myntet på sluttbrukere, men også B2B-aktører har mye å hente her. Det er også verdt på å finne de rette parameterne å filtrere på – her er det mye å vinne.

I Multicase nettbutikk har vi gode filtreringsfunksjoner.

 

Hastighet

Folk er utålmodige og har ikke tid til å vente i mange sekunder på at sider lastes. Faren for å miste noen på veien er stor.

I Multicase jobber vi kontinuerlig med forbedre hastigheten i vår nettbutikkløsning. I den nyeste versjonen av Multicase nettbutikk er hastigheten ytterligere forbedret. Det er blant annet tatt i bruk maskinlæring/kunstig intelligens som raskt lærer brukernes mønster og lagrer innhold som ofte vises i minne for enda raskere presentasjon.

 

Mobiltilpasset nettbutikk

I følge PostNords undersøkelse «Netthandelen i Norden» fra 2018 så handler 4 av 10 nordmenn via mobilen, og det er grunn til å anta at dette har økt siden den gang. I 2015 endret også Google ranking-algoritmen sin og gir fordel til nettbutikker og nettsider som er mobiltilpasset. Google har siden det jobbet med å rulle ut indeksering bygget på prinsippet om «mobile first». Målsetningen er at alle sider innen september 2020 skal indekseres etter "mobile frist" prinsippet.

Dette betyr at hvordan nettbutikken din ser ut på små skjermer må prioriteres høyt. Multicase nettbutikkløsning er responsiv og med gode funksjoner for tilpasning til alle skjermstørrelser, både små og store.

 

 

Enkel utsjekk / kjøp som gjest

Har en kunde først lagt noe i handlekurven og står i kassen, så er det svært viktig å gjøre prosessen så smidig og intuitiv som mulig.

  •  I Multicase nettbutikk er hele utsjekkprosessen samlet på en side, og man unngår flere ledd i kjøpsprosessen.
    Jo flere klikk man må foreta seg før salget er et faktum, jo større er sjansen for at kunden forlater butikken underveis.
  •  I Multicase nettbutikkløsning kan vi også levere mulighet for kunder å handle uten å måtte opprette konto eller logge inn.
    For mange kan dette være utløsende for kjøpet.
  • Dersom kunden først må fylle ut felter, så kan det også være en idé å koble på en tredjepartsløsning for automatisk utfylling
    av felter, eksempelvis basert på mobilnummer eller lignende.
  • Flere alternative betalingsmåter kan også spille inn. Noen vil foretrekke faktura, andre sverger til kort,
    Vipps eller ønsker mulighet for betalingsutsettelse.

 

Produktpresentasjon – økt fokus på det visuelle og redaksjonelle

Produktinformasjon

I en nettbutikk har man ikke fordelen av dyktige og engasjerte ansatte som kan guide kundene til riktig produkt. Produktinformasjonen man tilbyr blir dermed din viktigste salgshjelp. Legg derfor tid og ressurser i opprettelsen av gode produktsider med beskrivelser, teknisk informasjon, relevante lenker, videoer og annet som kan bistå kunden i sitt valg.

I Multicase nettbutikkløsning har vi mulighet for å tilpasse produktinformasjonssiden basert på produktattributter slik at man får en optimal presentasjon. Eksempelvis vil det på noen produkter være viktigere å vise store bilder, mens for andre er teknisk data viktigere.

 

Bilder og video

Gode bilder er viktigere enn du tror! Altfor mange slurver med disse tingene. Uansett hvor lite sexy du tenker at produktet ditt er, så lønner det seg å investere i gode bilder, og da helst fra flere vinkler. Det er ingen tvil om at det visuelle blir stadig viktigere. Skal man kjøpe noe på nett så har man ikke mulighet til ta på eller prøve det. Bilder og video blir dermed det nærmeste man kan komme dette.

Mange vegrer seg nok for å begynne med videoproduksjon. Likevel kan det være verdt å teste det ut. Prøv først på en liten del av porteføljen og analyser responsen før og etter.

Personalisering og redaksjonelt innhold

I en nettbutikk er selvsagt god produktpresentasjon sentralt. Likevel skal man ikke undervurdere verdien av godt redaksjonelt innhold. Vis engasjementet for produktene dine gjennom artikler.

Gode tips, topplister, produktanmeldelser og hvordan bruke i praksis – slike «blogginnlegg» har større verdi enn du kanskje tror. Ikke bare kan det bidra til å skape større sikkerhet for kjøpet, det er også bra for SEO, altså søkemotoroptimalisering som gir deg bedre synlighet i organiske søk.

 

Les mer om SEO her >> Få mer trafikk til nettbutikken din med SEO

 

I Multicase nettbutikk har vi gode løsninger for publisering av redaksjonelt innhold, eksempelvis med opprettelse av en blogg. Redaksjonelt innhold kan knyttes til produktinformasjonssider, og man kan kombinere produktannonser med artikler. Denne nettsiden er i sin helhet bygget på Multicase nettbutikkløsning.

 

 

 

Mersalg og trygghet for kjøpet!

Trygghet for valg

Netthandel har sine fordeler med stort vareutvalg og friheten til å handle når det passer uavhengig av åpningstider. På den andre siden har det også sine ulemper, spesielt knyttet til retur, ekstra utlegg for frakt og at man ikke har samme muligheten til å ta på og teste eller prate med eksperter ansikt til ansikt. Da er det viktig å skape trygghet for valget på andre måter.

 

  • Tydelig informasjon om returordninger
  • Fraktmåter og priser. Gi god informasjon om levering, og vurder hvorvidt dere ønsker å tilby gratis frakt enten som standard eller ved kjøp over en viss sum. En fin måte å stimulere til mersalg er å ha en tydelig nedtelling til gratis frakt.
  • Kontaktinformasjon – vær tydelig på hvordan kunder kan komme i kontakt med deg om de lurer på noe.

 

Kundeanmeldelser

Kundeanmeldelser har stor innvirkning på kjøpsbeslutningen. Stadig flere støtter seg til andres vurderinger, og i mange tilfeller kan dette være det siste lille pushet de trenger for å foreta et kjøp.

Mange tenker kanskje at dette er mest aktuelt for de som selger klær, sportsutstyr, elektronikk mm, men her tør vi påstå at det kan være mye å finne på å tenke utenfor boksen. Selv forhandlere og B2B-nettbutikker kan ha stor glede av dette.

For mange er kanskje utfordringen å få kunder til å legge igjen anmeldelser. Det finnes løsninger for automatisk utsendelse av epost etter kjøp med oppfordring om å dele sin erfaring som kan bidra positivt her.

 

Kampanjekode og spesialtilbud

Kampanjekoder og spesialtilbud er et nyttig verktøy for å sikre mersalg i nettbutikken. Dette mersalgsverktøyet kan eksempelvis gi gi rabatt, fri frakt eller bonusprodukter. Således kan det både fungere som et effektivt incentiv for besøk og utløsende for kjøp.

Multicase tilbyr en egen modul for kampanjekoder med mange spennende muligheter

Filtrering

Gode filtreringsmuligheter gjør at kunder enkelt og raskt kan finne frem til de produktene  de er på jakt etter. En slik løsning er mer vanlig i nettbutikker myntet på sluttbrukere, men også B2B-aktører har mye å hente her. Det er også verdt på å finne de rette parameterne å filtrere på – her er det mye å vinne.

I Multicase nettbutikk har vi gode filtreringsfunksjoner.

 

Hastighet

Folk er utålmodige og har ikke tid til å vente i mange sekunder på at sider lastes. Faren for å miste noen på veien er stor.

I Multicase jobber vi kontinuerlig med forbedre hastigheten i vår nettbutikkløsning. I den nyeste versjonen av Multicase nettbutikk er hastigheten ytterligere forbedret. Det er blant annet tatt i bruk maskinlæring/kunstig intelligens som raskt lærer brukernes mønster og lagrer innhold som ofte vises i minne for enda raskere presentasjon.

 

Mobiltilpasset nettbutikk

I følge PostNords undersøkelse «Netthandelen i Norden» fra 2018 så handler 4 av 10 nordmenn via mobilen, og det er grunn til å anta at dette har økt siden den gang. I 2015 endret også Google ranking-algoritmen sin og gir fordel til nettbutikker og nettsider som er mobiltilpasset. Google har siden det jobbet med å rulle ut indeksering bygget på prinsippet om «mobile first». Målsetningen er at alle sider innen september 2020 skal indekseres etter "mobile frist" prinsippet.

Dette betyr at hvordan nettbutikken din ser ut på små skjermer må prioriteres høyt. Multicase nettbutikkløsning er responsiv og med gode funksjoner for tilpasning til alle skjermstørrelser, både små og store.

 

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev er kanskje den viktigste trafikkdriveren for mange nettbutikker. Nyhetsbrev er både enkelt og billig, og er et av de mest effektive salgsverktøyene for nettbutikker.

 

Favorittlister

I mange tilfeller kan det være svært nyttig for kunder å samle produkter man er interessert i i en egen favorittliste. Dette kan være produkter som kjøpes ofte eller man ønsker seg. Favorittlister er således svært anvendelige for nettbutikker som henvender seg mot B2B og B2C kunder. Favorittlister bidrar til å øke sannsynligheten for kjøp ettersom kunden får hjelp med å holde oversikt og huske aktuelle produkter.